דף הבית >> החנות של טפר >> בן עמי גוב: מהרעם נסק הכפיר
שם המוצר/פריט:בן עמי גוב: מהרעם נסק הכפיר
מחיר מחירון:₪98.00
המחיר שלנו:₪73.00
מע"מ:לא כולל מע"מ
(קיימת אפשרות לאיסוף עצמי ללא תשלום נוסף)
סה"כ המחיר:₪73.00
תקופת אחריות:0

הוסף לסל 


מידע נוסף
בן עמי גוב: מהרעם נסק הכפיר - כך פותח מטוס הקרב הישראלי הראשון

הופיע: ינואר 2023
דאנאקוד: 452-112
בשנות ה‑60 של המאה הקודמת, בעידן שבו עדיין לא היתה בישראל תשתית הנדסית וטכנולוגית של ממש, החליט משרד הביטחון לפתח ולייצר מטוס קרב תוצרת כחול‑לבן. המשימה הוטלה על בן עמי גוב, ראש ענף בחיל האוויר, מהנדס מכונות בהשכלתו וקצין טכני בהכשרתו. גוב מונה לראש הפרויקט, שהתנהל במשך שנים בסודיות מוחלטת ונשא את שם הקוד "רעם". בשיתוף פעולה עם התעשייה האווירית קרם הפרויקט עור וגידים, כשהוא יוצר יש מאין תעשייה טכנולוגית מקומית, שעד היום קוצרת מדינת ישראל את פירותיה.
ראשון המריא מטוס הנשר, שאף השתתף ‑ ובהצלחה מרובה ‑ במלחמת יום הכיפורים, ובעקבותיו נסק הכפיר, שהתעלה על קודמו. שני מטוסי הקרב הצטיינו בביצועים אוויריים והפגינו יכולות מתקדמות. תקופה מסוימת, עד שהחל בחיל האוויר עידן מטוסי הקרב האמריקאיים, נחשבו הכפיר והנשר למטוסי קו ראשון.
בספרו מהרעם נסק הכפיר מגולל בן עמי גוב את סיפורו של הפרויקט החלוצי והנדיר, ששילב את יכולת האלתור הישראלית במיטבה, יחד עם הכישרון, היזמות והתבונה של כל מי שהיו מעורבים בו.
 
אל"מ (בדימוס) בן עמי גוב עמד בראש פרויקט מטוס הקרב הישראלי הראשון, שממנו המריאו בהצלחה מטוסי הנשר והכפיר. גוב, יליד ירושלים, השתתף במלחמת העצמאות במבצע נחשון ובמבצע מכבי, היה ממקימי קיבוץ סער, ומראשוני טכנאי המטוסים בחיל האוויר. במקביל לתפקידיו כקצין טכני בחיל האוויר, סיים לימודי הנדסת מכונות וייצור בטכניון. לאחר שחרורו מחיל האוויר כיהן בשורה ארוכה של תפקידים, ביניהם נציג חברת "טלדיין" בישראל, מנכ"ל משרד התקשורת, יו"ר מנועי בית שמש, חבר בנשיאות התאחדות התעשיינים ועוד. על תפקידו כראש פרויקט מטוס הקרב זכה גוב בפרס ביטחון ישראל.
 



מעטות הן המדינות שהעזו לפתח מטוסי קרב, ומעטות עוד יותר הן אלה שניסיונן הסתיים בהצלחה. באותה עת שבה החלה היוזמה לפיתוח מטוס קרב בישראל היה צורך דחוף למלא את הסד"כ החסר של חיל האוויר.
דרישת הסף היתה שיפותח מטוס שימלא את המשימה הבסיסית של מטוסי הקרב מהשורה הראשונה בחיל האוויר, עם ביצועי קצה בקרבות אוויר לפחות ברמה של המיראז', שכן זו היתה המשימה הראשונה בחשיבותה בחיל האוויר. במקביל נדרש שהמטוס יהיה ראוי למלא גם את השורות במשימות אוויר‑קרקע לצד מטוסי הקורנס והעיט.
דרישה שנייה היתה להצליח במשימה על אף העובדה שבמונחים של פיתוח מטוס קרב, התעשייה הביטחונית בישראל היתה בתולית וחסרת ניסיון.
הפרויקט, שבוצע בתיאום הדוק וצמוד עם חיל האוויר, הזניק את תעשיית התעופה בישראל שנות דור קדימה. חיל האוויר הציב לפרויקט מדדים גבוהים והעלה את הרף בעקביות. השילוב של הדרישות הגבוהות של "הלקוח", חיל האוויר, יחד עם הביצוע המיטבי של היצרן, הוא סוד ההצלחה של הפרויקט.
עם זאת, גם אם הפרויקט היה עומד בהצלחה בשתי דרישות היסוד הראשונות, הרי שאם היה חורג ממגבלות התקציב הוא לא היה מאושר, או לחלופין היה מתבטל במהלך פיתוחו.
 
אלוף (במיל') איתן בן‑אליהו
מפקד חיל האוויר (1996‑2000)